ERASMUS+ PASITIC  KA101 079445


CADRELE DIDACTICE SELECTATE PENTRU MOBILITĂȚILE PASITIC 19-23 IULIE 2021, PIREU, GRECIA, IDEC

INCLUSIVE EDUCATION TACKLING WITH CLASSROOM DIVERSITY AND EARLY SCHOOL LEAVING

APOSTU NICUȘOR

BERCARU LAURA

IONIȚĂ MARCELA CLAUDIA

NĂSTASE TUDORIȚA

STOICA ADINA DOINA

VAS GICUȚA

IMAGINI DE LA ABSOLVIREA CURSULUI TACKLINGWITH CLASSROOM DIVERSITY AND EARLY SCHOOL LEAVING,      23 IUL. 2021, PIREU, GRECIA

REZULTAT FUNCȚIONAL AL PROIECTULUI ERASMUS+ PASITIC

EU ȘI CEILALȚI 

CURRICULUM LA DISPOZIȚIA ȘCOLII. PROGRAMĂ TRANSCURRICULARĂ


ȘCOALA GIMNAZIALĂ "PROFESOR DOCTOR GENERAL GHEORGHE V ZAHARIA" POPEȘTI

PROPUNERE PENTRU

CURRICULUM LA DISPOZIȚIA ȘCOLI

TILUL CURSULUI OPȚIONAL: EU ȘI CEILALȚI

TIPUL CURSULUI OPȚIONAL: INTERDISCIPLINAR, TRANSCURRICULAR

AUTOR: BERCARU IONUȚ ADRIAN

DURATA: 1 AN

NIVEL: GIMNAZIAL, CLASELE V-VIII

I.ARGUMENT

Analiza de nevoi realizată de Comisia de Curriculum a unității școlare a identificat ca modalitate de prevenire a părăsirii timpurii a școlii, a reducerii absenteismului și a incluziunii sociale, adaptarea ofertei de CDS la cerințele educaționale specifice ale comunității educaționale din Popești, țintă strategică a PDI, conform analizei SWOT realizate.

Pentru a răspunde în mod eficient și modern la această problemă, s-a apelat și la formarea europeană a cadrelor didactice prin Programul Erasmus+, fie prin participarea unui cadru didactic la un curs de formare printr-un proiect coordonat de CJRAE Vrancea[1], fie prin implementarea propriului proiect, prin care șase cadre didactice au participat în luna iulie 2021 la cursul "Inclusive education: tackling with classroom diversity and early school leaving", oferit de IDEC, Pireus, Grecia.

În esență, concluziile Chestionarelor aplicate părinților și elevilor din Popești converg către modelele de atingere a competențelor vizate propuse de către formatorii europeni: o bună cunoaștere a sinelui, o bună cunoaștere a celui de lângă tine, acceptarea și înțelegerea diversității. Acestea sunt o bună modalitate de a te pregăti pentru viața adultă, pentru a-ți spori încrederea de sine, pentru a conștientiza funcționalitatea unui set de valori universal în propria dezvoltare personală.

Această propunere de CDS este și un produs al proiectului Erasmus+ 079445[2] al școlii din Popești, și un răspuns concret la nevoia de cunoaștere identificată prin chestionarea beneficiarilor direcți ai actului educațional, elevii.

Abordarea interdisciplinară și transcurriculară rezultă firesc din necesitatea de a acoperi un spațiu cât mai larg al cunoașterii și al autocunoașterii, din perspectivele care sunt importante pentru elevii de gimnaziu de la Popești, pentru dezvoltarea lor personală și integrarea în viața socială din comunitate, din țară, din Europa.

Profesorii de Educație Socială, Istorie, Limba și literatura română, Limba engleză, Educație Fizică și Sport, Bilogie, Geografie, Informatică și TIC au lucrat împreună la detalierea conținuturilor și la stabilirea unor repere metodologice comune. Se impune, firesc, ca și susținerea acestui curs să fie realizată în comun, pe module cu tematică specifică. Dificultățile de normare și salarizare pentru acest tip de demers impun ca munca de echipă din etapa proiectării didactice să fie aplicată la clasă de un singur profesor din cei implicați.

Evaluarea succesului demersului nostru, realizată în principal prin chestionare de măsurare a satisfacției și, din punct de vedere metodologic, prin asistențe și interasistențe, ne va demonstra validitatea acestei abordări și cât de bine s-au pliat conținuturile, competențele și atitudinile vizate la nevoile concrete ale elevilor.

"EU ȘI CELĂLALT" este o programă de CDȘ ce se adresează tuturor elevilor de gimnaziu. În anul școlar 2022-2023, ne propunem să implementăm această ofertă curriculară la nivelul clasei a VI-a, în catedra profesorului de Educație Socială.

II. COMPETENȚE

GENERALE

  • Participarea responsabilă la luarea deciziilor, prin exercitarea spiritului de inițiativă și întreprinzător, respectiv prin manifestarea unui comportament social, civic și economic activ;
  • Cooperarea pentru realizarea unor activități şi pentru investigarea unor probleme specifice diferitelor grupuri şi comunități, prin asumarea unor valori şi norme sociale şi civice;
  • Exprimarea identității lingvistice și culturale proprii în context național și internațional;
  • Valorificarea identității de sine în context comunitar, local, național, european.

SPECIFICE

1.1 Identificarea, prin lucru în echipă, a unor măsuri de intervenție posibile pentru cazuri semnalate de încălcare a drepturilor copilului sau de promovare a acestora;

2.1 Participarea la rezolvarea problemelor comunității, prin utilizarea capacității de empatie culturală în relațiile cu persoane aparținând unor culturi diferite;

2.2 Manifestarea unei atitudini pozitive față de sine și față de ceilalți, față de identitatea culturală proprie și față de identitatea celor care aparțin unor culturi diferite;

3.1 Identificarea unor valori culturale promovate în textele autorilor români din diferite perioade istorice;

4.1 Identificarea valorilor umane în contexte sociale, economice, sportive și artistice diferite.

III. CONȚINUTURI

  • DEFINIREA CONCEPTELOR "EU" ȘI "CELĂLALT". PERSPECTIVA EUROPEANĂ: "uniți în diversitate"; INSTITUȚII EUROPENE;
  • AUTOHTONUL ȘI MIGRANTUL; migrațiile în istorie; migrantul de astăzi; probleme sociale și de incluziune; românul emigrant; românul remigrat;
  • AUTOCUNOAȘTEREA. "EU" ÎN COMUNITATE; ISTORIA ȘI PATRIMONIUL CULTURAL LOCALE;
  • "EU" ȘI "CELĂLALT" ÎN LITERATURA DE RĂZBOI - camaradul, inamicul; camaraderie între inamici; Studii de caz: Erich Maria von Remarke, Nimic nou pe Frontul de Vest, Sven Hassel, Camarazi de Front, Liviu Rebreanu, Pădurea spânzuraților;
  • "EU" ȘI "CELĂLALT" ÎN LITERATURA DE DRAGOSTE - partenerul, rivalul, tragedia; Studii de caz: tragediile lui Shakespeare
  • "EU" ȘI "CELĂLALT" DIN PERSPECTIVĂ ISTORICĂ- clasele sociale, străinii, bolnavii; Studiu de caz: Evul mediu occidental
  • "EU" ȘI "CELĂLALT" DIN PERSPECTIVĂ RELIGIOASĂ - mântuitul, damnatul
  • "EU" ȘI "CELĂLALT" DIN PERSPECTIVĂ LINGVISTICĂ - tradiționalism, globalizare, anglicizarea limbilor
  • "EU" ȘI "CELĂLALT" DIN PERSPECTIVĂ SPORTIVĂ - participarea, victoria, adversarul, colaborarea; Olimpiadele moderne: de la participare la boicotare politică; de la participare simbolică la succes prin dopaj;
  • "EU" ȘI "CELĂLALT" ÎN EDUCAȚIE- elevul/profesorul, elevul bun/elevul rău, perspective deontologice;
  • "EU" ȘI "CELĂLALT" : PROVOCĂRI CONTEMPORANE - VIAȚA PE TERRA, VIAȚA EXTRATERRESTRĂ; poluarea, terorii conspiraționiste, nevoia de explorare a spațiului;
  • "EU" ȘI "CELĂLALT" : PROVOCĂRI CONTEMPORANE - LUMEA VIRTUALĂ; STUDII DE CAZ/MINECRAFT; GAMENING ȘI EDUCAȚIE;

IV. TIPURI DE ACTIVITĂȚI PROPUSE

  • Dicționar de termeni; film de prezentare a simbolurilor UE și a instituțiilor UE;
  • Prezentarea comparativă a hărților cu rutele de migrație în istorie; filme reprezentative despre migrația de azi; date statistice ale migrației și remigrației românești contemporane; problemele copiilor români remigrați;
  • Chestionar de autocunoaștere; Exerciții de identificare a identității individuale în comunitate; Exerciții de selectare a elementelor patrimoniale ce definesc identitatea comunității;
  • Exerciții de selectare a scenelor de camaraderie din operele studiate; Vizionare secvențe din filme - umanitatea în război; Proiect: camaradul
  • Proiect: Shakespeare și dragostea în tragedii
  • Film de prezentare "Evul mediu occidental"; dezbatere;
  • Film de prezentare "Evul mediu occidental"; dezbatere;
  • Dicționar de termeni; Prezentarea noului DOOM - noutăți ale limbii în contextul globalizării; liste de termeni pe care elevii i-ar dori incluși în limba română;
  • Vizionare filme cu momente semnificative ale Jocurilor Olimpice; Berlin 1936, Munchen 1972, Moskova 1980, Los Angeles 1984; echipajul de sanie din Jamaica; dezbatere;
  • Chestionare de măsurare a satisfacției față de actul educativ; dezbatere;
  • Vizionare de filme; dezbatere;
  • Prezentarea apariției Word Wide Web; Aplicații educative ale jocurilor; concursuri de jocuri;

V. MODALITĂȚI DE EVALUARE

Programa de CDS integrat "Eu și celălalt" propune o serie de activități de evaluare moderne, interactive, unele de tip alternativ, care să sporească atractivitatea actului educațional și să contribuie la încurajarea studiului individual și al activității pe echipe.

Proiectul este metoda de evaluare clasică ce implică munca de documentare, selectare și redactare în mod individual cât și pe echipe și este propusă pentru mai multe conținuturi ale programei.

Fișele de lucru, listele de termeni, caracterizarea unor personaje, prezentările unor simboluri, unor instituții, fișele de lectură, linkurile către sursele de informare deschise consultate sunt ale produse ale muncii individuale și pe echipe ce pot fi supuse evaluării.

Chestionarele tematice on line, facilitate de platforma Quizizz, sunt o metodă alternativă de evaluare, atractivă pentru elevi. Quizizz presupune selectarea unei variate de răspuns într-un timp limitat, are un design modern și componente de gaming, un câștig pentru atractivitatea actului educațional.

VI.  BIBLIOGRAFIE

Abeaboeru, Petre, Comuna Popești. Tradiție și continuitate în podgoria vrânceană, Terra, Focșani, 2007;

Academia Română, Dicționarul Ortografic, Ortoepic și Morfologic al Limbii Române, Univers Enciclopedic, București, 2021;

Bercaru, Ionuț, Recea-Râmna. Istoria neștiută a continuității, Rafet, Rm. Sărat, 2012;

Comisia Europeană/EACEA/Eurydice, 2019. Educația digitală în școlile din Europa. Raport Eurydice. Luxemburg: Oficiul pentru Publicații al Uniunii Europene;

Däniken, Erich von, Ipoteza extraterestră, domino, București, 1995;

Hassel, Sven, Camarazi de front, Nemira, București, 2020;

Mândruț, Octavian (coordonator), Metodologia proiectării și aplicării curriculumului la decizia școlii, Institutul de Științe ale Educației, 2010;

Metodologie privind dezvoltarea Curriculumului la Decizia Scolii - A1.2_CRED ISBN;

Rebreanu, Liviu, Pădurea Spânzuraților, Eduard, București, 2018;

Remarque, Erich Maria, Nimic nou pe frontal de Vest, Polirom, București, 2017;

Shakespeare, Wiliam, Teatru, Ed. Pentru Literatura Universală, București, 1964;

RESURSE ON LINE

https://www.consilium.europa.eu/ro/policies/climate-change/

https://quizizz.com/

Channel content - YouTube Studio

https://www.youtube.com/watch?v=DTwz2RuuT0I

https://european-union.europa.eu/index_en

https://education.minecraft.net/en-us/homepage

Patrimoniul cultural și natural vrâncean - Quizizz

ORGANIZAȚIA NAȚIUNILOR UNITE - Quizizz

Drepturi și responsabilități ale copilului - Quizizz

Societatea multi/interculturală - Quizizz

Approaching multicultural issues and mixed abillity classes - Quizizz


[1] Erasmus+ "Incluziune şi egalitate de șanse la educaţie în comunități defavorizate" cursul "Approaching Multicultural Issues and Mixed Ability Classes", ITC, Praga, Cehia;

[2] Erasmus + "Prevenirea abandonului școlar prin implementarea TIC";

REZUMATUL PROIECTULUI CA EXEMPLU DE BUNA PRACTICA

2019©https://scoalapopestivrancea.webnode.ro
Creat cu Webnode
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți